Skip to main content

स्थानीय सरकार र छाडा पशु चौपाया व्यवस्थापनको मुद्दा

- दामोदर पंगेनी

देशै भरी २०७९ बैशाख ३० गते सम्पन्न स्थानीय निर्वाचनको परिणाम आउने क्रममा रहेको छ। नतिजा आइसकेका पालिकामा जितेका उम्मेदवार र कार्यकर्ताहरु विजय उत्सव मनाईरहेका छन् भने मतदाता धेरै भएका पालिकामा मतगणनामा बसेका प्रतिनिधिहरुको मुटुको धड्कन बढिरहेको छ। लोकतन्त्रको राष्ट्रिय पर्वको रुपमा सम्पन्न स्थानीय निर्वाचनमा सहभागी भएका जनताले नवनिर्वाचित जनप्रतिनिधिहरुले प्रमाणपत्र ग्रहण र शपथ ग्रहण संगै आफ्नो कार्यभार सम्हाल्ने र जनतासंग गरेका बाचा पुरा गर्ने कार्यमा लाग्ने अपेक्षा गरेका छन्।

जनप्रतिनिधिहरुले पुरा गर्नु पर्ने जनताका अनेकौं एजेण्डाहरुका बीचमा छाडा पशुपंछी व्यवस्थापनको मुद्दा अत्यन्तै पेचिलो रहेको छ। ८० प्रतिशत भन्दा बढी संख्यामा रहेको हिन्दु धर्मावलम्बी जनसंख्याले भगवानको रुपमा मान्ने गाई, गोरु, बाच्छा–बाच्छीलाई सडकमा छाडेर पैदल यात्रु देखि सवारी साधनको यात्रालाई असहज बनाइरहेको दुर्भाग्यपूर्ण अवस्था हाम्रो दिनचर्या भईसकेको छ। 

उत्पादक हुँदा सम्म गोठमा पालेका गाई गोरुलाई उत्पादन दिन छाडेपछि मानवताको धर्म छाडेर पशुलाई सडकमा छाड्ने गरेकाले पशुहरु वेवारिसे भई सडकमा बस्ने, फोहर गर्ने, तरकारी तथा फलफूलको व्यापार गर्ने व्यापारीहरुको तरकारी तथा फलफूलको नोक्सानी गरिदिने, कृषकहरुको बाली खाने, सडकमा यत्रतत्र हिड्दा मोटरसाइकल चालक अन्य सवारी चालक झुक्किएर ठूला दुर्घटना हुने गरेको छ। यस्तो समस्याबाट स्थानीयलाई बचाउन, सडकको सुन्दरता र स्थानको गरिमाका लागि स्थानीय सरकारले आफ्नो पालिकाको कृषकहरुको बाली संरक्षणका लागि, सडकको सुरक्षा र धार्मिक मूल्यको संरक्षणका लागि, सडक एवं गाउँ, शहरको सुन्दरताका लागि छाडा पशु चौपायाहरुको संरक्षण र व्यवस्थापन गर्न जरुरी छ। स्थानीय सरकार संचालन ऐन २०७४ को दफा ११ को उपदफा १ को (ञ) अनुसार छाडा पशु चौपायाको नियन्त्रण गर्ने काम पालिकाको रहेको छ। 

छाडा पशुहरुको संरक्षणका लागि गौशालाहरुको स्थापना र व्यवस्थापनका लागि केही स्थानीय सरकारले काम नगरेका होइनन् तर विभिन्न पालिकाहरुले गरेका काम पर्याप्त भएका छैनन्। अझै पनि सडक तथा कृषकहरुका खेतबारीमा छाडा पशुहरु यत्रतत्र देखिइरहेको छ। नेपालको संविधान २०७२ को अनुसूची ८ मा स्थानीय तहको अधिकार सूचीको १५ नं. मा कृषि तथा पशुपालन, कृषि उत्पादन व्यवस्थापन, पशु स्वास्थ्य, सहकारीलाई राखेको छ। जस अनुसार पनि छाडा पशुचौपायाको संरक्षण तथा व्यवस्थापनको जिम्मेवारी हरेक स्थानीय सरकार (पालिका) को रहेको छ।

छाडा पशु चौपायाहरुको व्यवस्थापन एक पालिकाले मात्र गरेर पर्याप्त हुने विषय होइन। एक पालिकाले आफ्नो पालिका भित्रका पशु चौपाया व्यवस्थापन गरेता पनि अर्को पालिकाबाट छाडिएका पशु चौपायाले पुन सडकमा अवरोध गर्न र बालीमा क्षति पुर्‍याउन सक्दछन्। त्यसकारण ठूलो भूगोललाई समेटर अथवा जिल्लाभरलाई समेटेर गौशाला, पशु संरक्षण स्थल संचालन गर्न आवश्यक छ। 

स्रोत व्यवस्थापनको दृष्टिकोणले पनि हरेक पालिकामा छाडा पशु चौपायाको समस्या समाधान गर्न प्रत्येक पालिकामा गौशाला र पशुसंरक्षण स्थल स्थापना गर्नु उपयुक्त हुँदैन। हरेक पालिकामा गौशाला, पशु चौपाया संरक्षण स्थल स्थापना गर्न जमिनको व्यवस्था गर्नु, हेरचाह तथा व्यवस्थापन गर्ने कर्मचारी व्यवस्थापन गर्नु, पूर्वाधार तयारीमा खर्च गर्नुको सट्टा कम्तीमा ५ देखि बढी भन्दा बढी पालिका समेटी सबैले साझेदारीमा गौशाला तथा पशु चौपाया संरक्षण स्थल व्यवस्थापन गर्नु स्रोत व्यवस्थापनको दृष्टिकोणले बैज्ञानिक हुन्छ। 

यदि हरेक पालिकाले छाडा पशु चौपाया संरक्षण स्थल संचालन गर्न बार्षिक २० लाख संचालन खर्च लाग्दछ भने पालिकाहरु मिलेर संयुक्त रुपमा संचालन गर्दा २५ लाखमा संचालन हुन सक्दछ भने पालिकाहरुमा खर्च बाँडफाँड गर्दा ५ पालिका भए प्रति पालिका बार्षिक ५ लाखमा सम्भव हुन्छ भने १० पालिका भए प्रति पालिका २.५ लाखमा सम्भव हुन सक्दछ। भौतिक पूर्वाधार पालिकाहरुले संयुक्त रुपमा लगानी गरी निर्माण गर्ने र नियमित संचालन खर्च पनि मिलेर लगानी गर्ने हो भने कम खर्चमा छाडा पशु चौपायाहरुको संरक्षण र व्यवस्थापन हुन सक्दछ। 

तत्कालिन रुपमा गौशाला र पशु चौपाया संरक्षण स्थल निर्माण गर्न जमिन उपलब्ध गराउने पालिकालाई केही बढी लगानी गर्नु परेको लागेता पनि दीर्घकालमा जमिन उपलब्ध गराउने पालिकाले गौशाला तथा पशुचौपाया संरक्षण स्थलबाट संचालन हुन सक्ने धार्मिक पर्यटन, मल बिक्रीबाट आम्दानी गरी लगानीको प्रतिफल प्राप्त गर्न सक्दछन्। नेपालको संविधान २०७२ को धारा २२० को उपधारा ७ (क) बमोजिम साझा मुद्दामा दुई वा दुई भन्दा बढी पालिका (स्थानीय सरकार) मिलेर कार्य गर्न सकिने प्रावधान रहेको छ। जसका लागि जिल्ला समन्वय समितिले भूमिका खेल्न सक्दछ। 

पालिकाहरुको साझेदारीमा अनुत्पादक, बृद्ध, रोगी पशु चौपायाहरुलाई स्थानीय बासिन्दाले वडा तथा पालिकाको समन्वयमा सजिलै गौशाला तथा पशु चौपाया संरक्षण स्थलमा पठाउन सक्ने, गाई गोरु मात्र नभएर घरपालुवा बुढा भएका, छाडा कुकुरलाई समेत हेरचाह गर्न सकिने सुविधा सम्पन्न पशु चौपाया संरक्षण स्थल निर्माण गर्न सकेमा त्यसले सडकको सुरक्षा, धार्मिक मान्यताको प्रवद्र्धन, ठाउँको सुन्दरता, गरिमा बढाउनुको साथै आगामी २०८४ को स्थानीय निर्वाचनमा अहिलेका जनप्रतिनिधिले पाउने मत समेत बढाउने छ। 

Comments

Popular posts from this blog

गौतमबुद्ध सहकारी ब्राण्ड स्थापित गरौं ।

- गौतमबुद्ध सहकारी ब्राण्ड स्थापित गरौं । दामोदर पंगेनी  महासचिव-जिल्ला सहकारी संघ लिमिटेड रुपन्देही रुपन्देही जिल्ला सहकारीको उर्वर भूमि हो। १ जिल्ला सहकारी संघ, ५ वटा विषयगत सहकारी संघ, १ विशिष्टीकृत सहकारी संघ तथा ९०० भन्दा बढी प्रारम्भिक सहकारी संस्था क्रियाशील रहेको रुपन्देही सहकारी सदस्यको विशाल संगठन निर्माण गर्न र ठूलो पूँजी निर्माणमा सफल रहेको छ।  रुपन्देही जिल्ला प्रशासनिक दृष्टिकोणले लुम्बिनी प्रदेशको सबैभन्दा ठूलो जनसंख्या भएको र आर्थिक गतिविधि हुने जिल्ला तथा भारतसंग कारोबारको दृष्टिकोणले बिरगञ्ज पछिको महत्वपूर्ण सीमा नाकाको रुपमा रहेको छ।रुपन्देही प्रदेशका अन्य ११ जिल्ला संग सडक यातायातको सञ्जालले जोडिएको छ। व्यापारिक दृष्टिकोणले भारतसंग बैदेशिक ब्यापारका साथै गौतमबुद्ध अन्तराष्ट्र्रिय बिमानस्थल मार्फत भारत बाहेकका देश संग ब्यापारिक सम्भावना युक्त रहेको छ। रुपन्देहीमा सहकारी क्षेत्रबाट पूँजी निर्माण भईसकेको, सहकारीको एक सशक्त संरचना बनिसकेको अवस्थामा सहकारी क्षेत्रले बचत जम्मा गर्ने र ऋण लगानी गर्ने कार्य मात्रले सहकारी स्थापनाको उद्देश्य पुरा हुन सक्दैन। कृषि सहकारी, दुग

सहकारीको दिगोपनका लागि नीति तथा विधिमा आधारित सहकारीता

‍.   - दामोदर पंगेनी बित्तीय कारोबार गर्ने संगठित संस्था नपुगेका धेरै स्थानमा , ससानो पूँजीलाई एकत्रित गर्दै , स्थानीय व्यक्तिहरु संगठित भइ आत्मनिर्भरता , उत्पादन र स्वाभिमानका सहित संचालनमा रहेका सहकारीहरु माथि अहिले विभिन्न क्षेत्रबाट प्रहार भइ रहेको छ। धेरै ठुलो जनसंख्यालाइ बचत गर्ने बानी पारेको संस्था, संगठन चलाउन सक्ने नेतृत्व विकास गरेको र सेवासुविधा नपुगेको क्षेत्रमा अनेकौं सेवा सुविधाको पहुँच बृद्धि गरेको सहकारी क्षेत्रले गरेको कामलाई नजरअन्दाज गर्दै सहकारी भनेकै अव्यवस्था हो भन्ने चित्रण गराउने दुस्प्रयास भएको देखिन्छ । यस्तो हुनुमा सहकारी क्षेत्रलाई बदनाम गराउन सके व्यवसायिक प्रतिस्पर्धामा अगाडि जान सकिएला भनी दुराशय राख्ने पक्ष संगसंगै सहकारी क्षेत्रलाई समयानुकूल संचालन र व्यवस्थापन गर्न नसक्ने , नीति र विधिको सट्टामा मनमौजी , व्यक्तिवादी शैली पनि उत्तिकै जिम्मेवार छ। औपचारिक सहकारीको स्थापना विश्वको तुलनामा ढिलोमात्र शुरु भएको नेपालमा शुरुवाती समयमा जनसमुदायलाई संगठित गरी समुदायमा छरिएर रहेको स–सानो पूँजी संकलन गरी सहकारी संस्था स्थापना गर्नु नै ठूलो सफलताको विषय रहे

सहकारीको ऋण असुली भएन! कानुनले के भन्छ?

सहकारी संस्थाले आफ्ना सदस्यहरुलाई गरेको ऋण लगानी नै सहकारीको मूख्य सम्पत्ति हो । नेपाल जस्तो बचत तथा ऋण सहकारी संस्थाको बाहुल्य भएको देशमा सहकारी संस्थाले गरेको ऋण बेलैमा असुल हुन सकेन भने सिंगो सहकारी क्षेत्रलाई नै ठूलो असर पर्दछ । सहकारी संस्थाले गरेको ऋण लगानीको असुली निर्धारित अवधिमा हुन सकेन भने बचतकर्ताहरुको रकम जोखिमा पर्दछ र सिंगो संस्थाको बित्तीय र संस्थागत स्वास्थ्य संकटमा पर्दछ । सहकारीमा ऋण असुली सरल ढंगले होस् र सहकारी संस्था ऋणी असुलीको कारणले जोखिममा नपरोस् भनी सहकारी ऐन २०७४ को दफा ७९, ८०, ८३, ८४ र ८५ र सहकारी नियमावली २०७५ को दफा ३० देखि ३६ सम्ममा ऋण असुलीका लागि निम्न अनुसार कानूनी व्यवस्था रहेको छ । किस्ताको भाखा नाघेको तर ऋणको भाखा ननाघेको अवस्थामा  क) ऋण तिर्ने अवधि पुरा नहुँदै सहकारी संस्थामा राखेको धितोको मूल्यांकन घट्न गएमा (बाटो बनाउन, अन्य कुनै परियोजना संचालन गर्न, सरकारले अधिग्रहण गर्न सक्दछ, जमिनमा नदीले कटान गरेको, अन्य प्रकोप वा अन्य कुनै कारणले घट्न सक्दछ ।): १) ऋणी सदस्यलाई थप धितो राख्न लगाउन सकिने । २) ऋणी सदस्यले थप धितो राख्न नमानेमा ऋणी स